WE Fashion – Cultuurverandering

we

 

 

 

WE Fashion
Modebedrijf WE Fashion is met ongeveer 230 winkels en 3.000 medewerkers vertegenwoordigd in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk. WE inspireert mensen om hun persoonlijke stijl te waarderen. WE Fashion ambieert tot een van de meest succesvolle moderetailers van Europa te horen. Daarom richt WE Fashion zich op het versterken van de merkbeleving en het uitbreiden van het aantal verkoopkanalen. Het generen van groei is belangrijk. Voor een relevante positie in de markt én om jezelf te kunnen blijven ontwikkelen.

Opdracht omschrijving
De fashionmarkt is sterk in beweging. Nieuwe afzetkanalen dienen zich aan en het bestaansrecht van de traditionele winkels komt in gevaar als er onvoldoende waarde wordt ervaren door de consument die steeds kritischer en vluchtiger wordt.

  • Ondersteun ons bij het laden en realiseren van de Customer-Experience gedachte van WE Fashion.
  • Help ons bij het ontwikkelen van een slim ontwerp om de Customer-Experience gedachte echt in het DNA van WE Fashion te krijgen. Fungeer hierbij als denktank, ideeëngenerator en bovenal als luis in de pels ook m.b.t. borging.
  • Ondersteun en faciliteer ons bij een aantal belangrijke workshops met het kernteam om te komen tot een uiteindelijk gedragen uitrol van het serviceconcept in alle Stores.
  • Help het kernteam bij een inspirerende overdracht naar het areateam zodat zij uiteindelijk eigenaar worden van de Customer-Experience gedachte.

Resultaten
Het kernteam is op inspirerende wijze begeleid om de Customer-Experience daadwerkelijk te laden. Hierbij zijn ontbrekende elementen toegevoegd aan bestaande uitgangspunten binnen de we-fashion formule en visie. Tijdens de pilotfase is het kernteam pragmatisch ondersteund bij het opstellen van duidelijke kaders en richtlijnen. Het kernteam is eigenaar geworden van de gekozen Customer-Experience en is opgelijnd om het gedachtengoed te implementeren in de winkels.

De opdrachtgever aan het woord
Bij een eerste kennismaking met De M Factor werd al snel duidelijk dat zij in staat zijn om energie te geven aan een groep mensen op een relevant onderwerp als leiderschap. Bij een nadere kennismaking bleek dat hun concept ook van toepassing zou kunnen zijn op de ondersteuning die ik nog zocht in het conceptualiseren van de servicestrategie. In die behoefte aan “ontzorgen” en “snelheid maken en voortgang bewaken” heeft De M Factor meer dan voorzien. Onze samenwerking heeft uiteindelijk heel goed gewerkt omdat zij ruimte laten voor de eigen ideeën uit de organisatie en die ideeën weten te helpen conceptualiseren.

Het concept van De M Factor is daarmee duidelijk geen concept op zich dat uitgerold wordt, het is een manier van ondersteunen waarbij het beste uit de éigen organisatie gehaald kan worden. In die manier van werken heb ik bij mijn medewerkers en mijzelf een enthousiasme zien ontstaan op inhoud die heel natuurlijk heeft geresulteerd in eigenaarschap. Eigenaarschap die een uitrol vergemakkelijkt, een uitrol waarmee verschil gemaakt kan worden. Ik ben ervan overtuigd dat het concept dat De M Factor gehanteerd heeft in onze samenwerking maakt dat we met ons serviceconcept geen nieuw trucje aan het doen zijn maar een echte verbeterslag op mentaliteit en service attitude maken.

Ik heb genoten van alle contactmomenten met het team van De M Factor, simpel omdat ze allemaal iets hebben toegevoegd aan wat we zonder hen al konden……

Hanneke van Meeteren, (voormalig) Director of Sales Benelux and France
WE Fashion